Mern station blev bygget i 1913 som en udvidelse af Næstved-Præstø banen, som er fra 1900.
Saftstationen var en væsentlig årsag til, at Mern fik jernbane. Banen var projekteret til at blive videreført til Kalvehave, men det modsatte godserne, Lilliendal og Høvdinggård, sig.
I tilknytning til stationen blev bygget en remise med tilhørende vandkran, kulgård og drejeskive, (Lilliendalsvej 30) og et pakhus i sort træ få meter syd for stationen.
Rejsende fra oplandet benyttede flittigt rejsestalden, Lilliendalsvej 4, til at opstalde heste, vogne, cykler m.m., mens de tog med toget nordpå. Levende køer og grise blev transporteret til Kopmanns slagteri i Næstved. Mange af stationsbygningerne på N.P.M-banen er bygget i samme stil: Røde mursten, hvide søjler og bygningen i Mern ligger der stadigvæk.
Banen nedlægges i 1961.
Herefter starter det københavnske sølvvarefirma A/S P.C.L. Frigast en produktionsafdeling, kendt som Mern sliberi, på baneterrænet og firmaet beskæftiger ca 80 medarbejdere frem til 1973, hvor man ansætter yderligere 10. I 1976 sælges stationsbygningen og sliberiet til Richard Jensen som fremstiller stoleben til kontorstole. Senere starter han en produktion af postkasser med en svigersøn som leder.