Erik Herman Christensen
Under Danmarks besættelse omkom i 1940 den kun 19-årige Erik, da en torpedo ramte fragtskibet D/S HALLAND. Skibet sejlede i konvoj og var på vej fra London til Dundee i Skotland. Et tysk fly angreb konvojen den 15. september. Skibet med Erik ombord brækkede midt over og sank på et halvt minut. I forliset omkom 15 personer og kun tre danske søfolk overlevede.
Godt en uge senere indberettede Det danske gesandtskab i London den 23. september 1940 forliset med de omkomnes navne til Ministeriet for Handel, Industri og Søfart. Men på grund af Danmarks besættelse og de ændrede vilkår for information og administration blev indberetningen ikke dateret før den 11. november 1940 i København. Først herefter blev det triste budskab formidlet videre til pastor Albert Sandager i Langebæk, der måtte gå den tunge vej hjem til forældrene, Johannes og Clara Christensen og Eriks yngre søskende: Inger, Elly, Kristine, Nancy, Svend Ove og Egon.
Erik Herman Christensen blev som ældste i søskendeflokken født 22. december 1920 og hjemmedøbt den 17. februar 1921. Hjemme på Langebæk Stationsvej 6 fik Erik efter skoleårene lyst til at komme ud i verden. Det fik han held med, da han søgte og fik hyre hos det lokale rederi, Motortramp A/S.
-
Reimann købte nemlig i 1923 godset Stensbygaard og stiftede blot to år senere i 1925 Motortramp A/S, som snart købte to skibe. Med den korte afstand fra rederiet på Stensbygaard til Langebæk Stationsvej 6 nåede rygtet i 1936 hurtigt frem til Erik i hans nære kontakt med egnens unge i Langebæk, Stensby og Stensved: Et splinternyt skib, M/S TUREBY var netop blevet leveret fra værftet B&W til rederiet! Det forstærkede hans drøm om at komme ud at sejle. Erik var begyndt at bygge modelskibe, og et af skibene bar hans navn (se foto).
Søren Clausen, svigersøn til Inger og Egon Christensen (Eriks lillebror) forsøgte i 2008, så langt det lod sig gøre at kortlægge Eriks færden som letmatros i tiden forud for forliset i Nordsøen. Men bl.a. fordi Eriks søfartsbog gik tabt ved forliset, var kilderne få og oplysningerne færre. Familien anser det dog for givet, at Erik til en begyndelse sejlede for Motortramp. Før krigen blev han også medlem af Sømændenes Forbund. Sandsynligvis var han ombord på nybyggede M/S TUREBY ved Danmarks besættelse 9. april 1940.
TUREBY sejlede dengang mellem Nord- og Sydamerika. Den 9. april 1940 var skibet på vej med foderstoffer fra Argentina til Danmark. Skibet befandt sig omkring 50 sømil syd for Island og kaptajnen bestemte sig efter en rådslagning for at søge havn i Reykjavik, hvor den danske gesandt rådede ham til at blive liggende med skib og besætning. Men den 10. maj blev Island besat af England og den 15. juli godtog kaptajnen et forslag om at sejle til Clyde med ankomst 29. juli. Her takkede de danske besætningsmedlemmer nej til at sejle videre under britisk flag og blev i stedet sendt til det danske sømandskontor i Newcastle.
HVIS Erik derfor var med TUREBY til Island, blev han i Newcastle senere tilbudt hyre på HALLAND. Men måske påmønstrede Erik allerede tidligere. Han var i hvert fald med sikkerhed på skibet HALLAND, da det den 15. september blev torpederet og sank i den vestlige del af Nordsøen nær kysten til Skotland. Den næste dag blev et tysk fly af typen Heinkel 115C skudt ned i samme område, og måske var det flyet med dets besætning, der brat afsluttede Eriks liv.
Dampskibet HALLAND
Dampskibet HALLAND blev bygget i Kiel for det Det Dansk-Franske Dampskibsselskab i 1924. Både HALLAND og søsterskibet GRØNLAND sejlede med kul mellem England, Skotland og Danmark i tiden frem til den 9. april 1940, hvor det befandt sig i havn i Skotland. Det blev overtaget af krigsministeriet, der beordrede skibet bestyret af rederiet George Gibson & Co. Fra maj 1940 blev HALLAND (nu som engelsk skib) sat ind i konvojsejlads langs den engelske østkyst, og de danske besætningsmedlemmer blev hyret på samme vilkår som deres britiske kolleger.
Erik kom ikke tilbage, oplevede ikke Danmarks befrielse og blev revet bort af krigens grusomhed. Forældrene overvandt aldrig tabet af deres søn. Men Erik efterlod sig det selvbyggede modelskib med hans eget navn: ’Erik’. Med det skib byggede han sit håb og sine drømme om en fremtid, som han aldrig kom til at opleve.
Som tjenestegørende sømand på skibet HALLAND under engelsk flag var Erik formelt og reelt med i krigen på engelsk side. På Tower Hill Memorial i London blev der efter verdenskrigens afslutning opsat en mindetavle for HALLAND. Her blev Eriks og hans kammeraters navne ristet ind i fremtiden. Alle omkomne sømænd i engelsk tjeneste uden gravsted blev mindet med ære – og husket!
Sørens og Birtes datter, Sofie (med andre ord: Eriks lillebror Egons barnebarn) fortalte i 2012 sine skolekammerater om Eriks liv og kunne med stolthed fortælle og vise, at hun med familie selv havde besøgt Tower Hill Memorial i London og set mindetavlen for Erik og hans kammerater.
Kilder:
Sofie Clausen Kristensen (2012) Erik – en dansk sømand omkommet i engelsk tjeneste
Søren Clausen (2008) Erik – en dansk sømand omkommet i engelsk tjeneste
Supplerende oplysninger til Langebæk Lokalhistoriske Arkiv fra Birte, Inger og Jette Kristensen 2024
Bjarne Købmand Petersen