I denne måned kan Mønbroen fejre 80 år. Hendes Majestæt Dronning Alexandrine kunne den 30. maj 1943 erklære “Dronning Alexandrines bro” (Mønbroen) for indviet.
Forinden indvielsen af broen i 1943, sejlede der en færge mellem Kalvehave Færgegård og Koster Færgegård. Der var, som med alle andre færger, en form for psykisk barriere… der var længere i mellem folk på Sjælland og Møn. Det blev afspejlet en smule i debatten inden beslutningen om broens opførelse.
Arbejdet gik i gang i 1939 og broen var færdig til den aftalte tid, og holdt stort set budgettet på 5,6 millioner selvom vi i mellemtiden var blevet besat af Tyskland. Aftalerne om stål og beton kom i hus inden krigen og varerne blev leveret som lovet. Stålet blev leveret af firmaet Krupp. Især den store stålbue i midten (gennemsejlingsfaget) krævede meget stål. Den blev lavet i København og samlet på broen af A/S Nordisk Staal, København.
Der skulle bruges 20.000 m³ beton, som firmaet A. Jespersen & Søn leverede. Derudover skulle der bruges enorme mængder fyldjord til dæmningerne på begge sider af broen… En masse jord: 135.000 m³ men endnu mere materiale blev suget op fra havbunden, nemlig: 328.000 m³ sandfyld.
Broen har gennemgået en del restaureringer og forbedringer gennem årene, men vi skulle efter sigende have en sund bro, der kan holde mange år endnu.
Webmaster var så heldig at få lov til at bruge nogle rigtig flotte billeder fra byggeriet af Bente Iversen. Hendes far, Poul Poulsen, der var radioforhandler i Damme og ivrig (og dygtig) fotograf i fritiden, har taget billederne. Det er virkelig kvalitetsbilleder som ‘holder’ den dag i dag. Klik på billedet herunder.
Skrevet af Jens Neumann
Kilder: Vejdirektoratet, ‘Broen til Møn’, Bente Iversen og arkiv.dk