Blev startet i Stensby 1934 af Knud Valther Sørensen, der efter endt læretid hos Nøhr Nielsen i Mern, lejede sig ind hos sin far, smeden på Stensbyvej 20-22, ved gadekæret, hvor han ses i folketællingen 1940, sammen med hustruen Valborg og børnene. Først i 1940 bygger han et nyt værksted ved siden af sin kones købmandsbutik Stensbyvej 20.
Købmandsbutikken er nu revet ned og værkstedet er bygget om til beboelse.
I 1946 flytter de til Vordingborgvej 19 i Stensved. Her har de også salg af NAFTA BENZIN.Udviklingen efter krigen voksede til salg af motorcykler.
Det har matr. nr. 22 i Stensby. Det blev oprettet som et husmandssted under Petersgård på Stensby Skov som et af Nyvangshusene i 1805.
Som værkfører blev Børge Rasmussen ansat. Han havde stået i lære hos Knud fra 1. maj 1938 til 1. maj 1941 som den første lærling – lønnen var 2 kroner om ugen alle år. Børge blev først i 1960’rne kørelærer i Stensved og faglærer i motorlære på skolen.
Knuds søn Johannes var arbejdsdreng der i 1947.
Under krigen byggede de gamle biler om til gummivogne, og kørte ud til bønderne for at reparere deres traktorer. På et tidspunkt havde de også forhandlingen af Bukh traktorer, som blev bygget i Kalundborg.
Valborg og Knud Sørensen fik 5 børn:
Johannes født 21.08.1936
Tvillingerne Grethe og Jens-Ove født 04.07.1940. Jens-Ove døde 07-01.1941
Nels Erik (kaldet Neller) født 26.11.1946. Han omkom i 1968 i en trafikulykke på vej hjem fra arbejde.
Willy blev født 17.05.1951
I 1953 laver man også en afdeling i Badstuegade i Vordingborg med motorcykler
I 1957 får han autorisation som Renault-forhandler samtidig skifter man til BP-Benzin.
I 1963 Knud og Valborg bygger nyt hus på Skåningevej 40 Stensved
I 1965 kommer sønnen Johannes Sørensen ind i firmaet som interessent.
I de efterfølgende år er man med på biludstillinger i bl.a. Vordingborg-hallen og på Langebæk-messen. Johannes overtager firmaet i 1975 og nu har man også Rally-biler. Johannes har sin første Grand-Prix-sejr på Ring Djursland i 1977. Johannes’ kone Eva deltager også ivrigt i rally-løbene.
I 1981 bygger man om og i 1982 bliver firmaet til Volvo-Renault.
Volvo i Sverige overtager importen af Renault for hele Skandinavien. Det betød, at firmaet ændrede navn til Volvo-Renault Stensved med salg af begge mærker. Virksomheden bygger til.
- Forretningen voksede sig efterfølgende stor og Johannes Sørensens lillebror Willy Sørensen samt ældste datter Gitte Enggaard
indgik efterhånden som en naturlig del af firmaet. - 1986: En etage bygges til i Stensved.
- 1997: Generationsskifte. Firmaet blev omdannet til et A/S med Willy Sørensen, Gitte Enggaard og yngste datter Trine
Frederiksen som medaktionærer. Værkstedet udbygges. - 1. august 2002 overtog Volvo-Renault Stensved forhandlingen af Volvo og Renault på hele Lolland-Falster og Sydsjælland og
skiftede navn til Bil Center Syd A/S. - Efterfølgende blev der ved overtagelse etableret to afdelinger ekstra – 1. oktober 2002 på Randersvej 8 i Nykøbing F. og 1. april 2003 på Vestre Landevej 118 i Nørreballe.
- Den 1. oktober 2002 kom der i samme forbindelse et skifte på direktørposten, idet Gitte Enggaard blev udnævnt til administrerende direktør og de to øvrige aktionærer som henholdsvis værkstedschef (Willy Sørensen) og salgschef (Trine Frederiksen).
- 2017: Gitte Enggaard og Trine Frederiksen overtager alle aktier i firmaet.
Ejere (fæstere 1805 – o7):
1805 – (1838): | Jens Frederiksen |
1838 – 1875: | Peter Ludvigsen |
1875 – 1875: | Enken Karen Hemmingsdatter |
1875 – 1881: | Niels Juul Rasmussen |
1881 – 1908: | Niels Chr. Larsen |
1908 – e.1917: | Hans P. Larsen gift med Ane Marie Larsen |
1927 – | Hans P. Larsen (matr. nr. 22b), Niels Bendsen (matr. 22a) |
1942 – | Hans P. Larsen |
1944 – 1946: | Herman Carlsen |
1946 – 1975: | Knud Sørensen gift med Valborg |
1975 – 1997: | Johannes B. Sørensen gift med Eva Sørensen |
1997 – 2002: | Johannes sammen med broder Willy Sørensen og døtrene Gitte Enggaard og Trine Frederiksen |
2017 – : | Johannes og Willy udtræder af firmaet |